SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI NARODOWEGO PROGRAMU ROZWOJU CZYTELNICTWA 2.0 NA LATA 2021-2025
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021–2025 jest kolejną edycją wieloletniego programu, nakierowanego na wzmocnienie czytelnictwa w Polsce oraz modernizację bibliotek. Główny cel programu - rozwój czytelnictwa w Polsce oraz wzmocnienie roli bibliotek publicznych – współtworzą cztery cele szczegółowe, z których każdy posiada odrębny priorytet.
Nasza szkoła w 2024 r. otrzymała dofinansowanie w ramach priorytetu 3 - „Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i pedagogicznych” (Kierunek interwencji: 3.2 „Zakup nowości wydawniczych oraz elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych i pedagogicznych”).
Środki finansowe pozyskane z NPRC to 2 500,00 zł + 625,00 zł (środki własne) wydatkowano na:
1. Zakup książek do biblioteki: 82 egzemplarze za kwotę 1 927,95 zł. Zostały one wprowadzone na stan biblioteki, są opracowane i wypożyczane.
2. Kupno elementów wyposażenia biblioteki: oprogramowanie MOLNET+ oraz kody kreskowe na książki. Łącznie na kwotę 625,00 zł.
3. Zakup książek na nagrody dla uczniów biorących udział w konkursach w ramach realizacji zadań promujących czytelnictwo oraz organizacja spotkania autorskiego na łączną kwotę 572,05 zł.
Projekt był realizowany w okresie kwiecień – grudzień 2024 r.
W ramach programu szkoła realizowała zadania zgodnie z wytycznymi zawartymi w umowie, tj.:
1. Zasięgnęła opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego w sprawie zakupu książek.
Zorganizowano dwie akcje dotyczące sporządzenia listy propozycji zakupu książek: "Książka, której nie może zabraknąć w naszej bibliotece" oraz „Ogólnopolskie Wybory Książek". Wszyscy uczniowie mieli możliwość podania tytułów książek, które chcieliby znaleźć w naszej bibliotece. Cenną wskazówką były również wypowiedzi czytelników na temat ich zainteresowań podczas rozmów i porad czytelniczych w bibliotece szkolnej. Powstałą listę proponowanych książek przedstawiono Radzie Rodziców, która ją zaakceptowała.
2. Podjęła współpracę z biblioteką publiczną w zakresie wymiany informacji na temat planowanych zakupów książek oraz udziału w zaplanowanych działaniach związanych z rozwojem czytelnictwa.
Podjęto wymianę e-mailową w zakresie literatury najchętniej czytanej przez czytelników, nawiązano współpracę w ramach udziału w Konkursie plastycznym „Biblioteka moich marzeń” oraz Rajdzie rowerowym „Odjazdowy Bibliotekarz”. Ponadto uczniowie wzięli udział w „Narodowym czytaniu 2024” organizowanym przez Gminną Bibliotekę w Drawsku.
3. Zorganizowała spotkania z twórcami literatury, w tym dziecięcej i młodzieżowej.
Zorganizowano dwa spotkania:
- spotkanie z Panią Wiesławą Pyrcz, autorką bajek i wierszy dla dzieci,
- spotkanie z Panem Wojciechem Nowakiem „PASJA-PODRÓŻ-KSIĄŻKA”.
4. Uwzględniła tematykę wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży podczas zorganizowanego spotkania z rodzicami.
Rodzice wzięli udział w spotkaniu pt. Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży. Spotkanie prowadziła Pani Renata Palczewska – nauczyciel języka polskiego.
5. Zrealizowała projekty edukacyjne w każdym oddziale szkolnym z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej:
- kl. I-IV - CZYTAMY rodzinne historie.
- kl. V - Jak z Outsiderki uczynić gwiazdę?
- kl. I – Co może się nocą wydarzyć w bibliotece?
- kl. VII – Głucho wszędzie, ciemno wszędzie, lapbook będzie, lapbook będzie…
- kl. VIII – Panna czy strzelec? Kto zawinił?
6. Dostosowała organizację pracy biblioteki szkolnej do potrzeb uczniów poprzez umożliwienie uczniom wypożyczenia książek również w okresie ferii zimowych i letnich.
Godziny otwarcia biblioteki są dostosowane do potrzeb uczniów. Dzieci mają możliwość wypożyczania książek przed lekcjami, na przerwach oraz po lekcjach. Uczniowie mogą wypożyczyć książki na okres ferii, wakacji oraz przerw świątecznych.
7. Uwzględniła potrzeby uczniów z niepełnosprawnością w planowanych zakupach książek.
Zakupiono książkę z symbolami „MÓWIK” oraz książki z serii „Wyrazy i zdania do nauki czytania”.
Ponadto, zorganizowano wiele wydarzeń, akcji i projektów propagujących czytelnictwo, w tym m.in.:
- XXI Ogólnopolski Tydzień Bibliotek ,
- Ogólnopolskie Wybory Książek 2024,
- Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich,
- Urodziny Ch. H. Andersena, wizyty przedszkolaków,
- Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania, „Czytamy z sercem”, konkurs fotograficzny "Wakacje z Książką",
- Pasowanie na czytelnika.
W nasze działania zostali włączeni również rodzice, którzy czytali uczniom książki, udzielali wywiadów, a nawet szyli kostiumy na potrzeby organizacji działań bibliotecznych. W ramach akcji „Czytamy z sercem” zwróciliśmy się także do okolicznych mieszkańców, którzy otrzymali od uczniów zakładki do książek z cytatami dotyczącymi wartości czytania.
Ewelina Dużalska