Robo-matematycy!
Gotowi?! Do startu! START !!!
W piątek, 17 grudnia br. uczniowie Szkoły Podstawowej z Drawskiego Młyna zaangażowani w projekt #SuperKoderzy stanęli do „grywalizacji” w turnieju matematycznym. Podczas tych zawodów ścigały się roboty (mBoty) napędzane siłą umysłu robo-matematyków. Wcześniej zostały do tego odpowiednio przez uczniów zaprogramowane.
Robo-matematycy to kolejna trwająca 1,5 roku edukacyjna przygoda SuperKoderów naszej szkoły, którzy tym razem rozwijali kompetencje matematyczno – informatyczne z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Kompetencje przyszłość STEAM (Science Technology Engineering Arts Mathematics), stawiają obecnie na naukę projektową konsolidującą pięć kluczowych bloków tematycznych: NAUKĘ, TECHNOLOGIĘ, INŻYNIERIĘ, SZTUKĘ i MATEMATYKĘ. Aby inspirować uczniów do działań w tym zakresie oraz zaspakajać ich technologiczne pragnienia chętni uczniowie z klas 7 i 8 zrealizowali ścieżkę o nazwie ROBO-MATEMATYCY. To jedna z kilku możliwych do wyboru dróg rozwoju cyfrowego dzieci i młodzieży proponowana przez Fundację Orange – program #SuperKoderzy. Honorowymi patronami tej inicjatywy jest MEN oraz GOV-cyfryzacja. Od Fundacji Orange udało nam się po raz kolejny uzyskać grant pieniężny na zakup robotów oraz gadżety dla uczniów biorących udział w projekcie. Po zakupieniu robotów młodzi inżynierowie przez kilka spotkań, śrubka po śrubce, moduł po module, kabel po kabelku skręcali roboty. W końcu je ożywili i sprawdzili jak działają. Było przy tym mnóstwo frajdy, zabawy i radości. Następnie w mBlocku (środowisko do programowania) nauczyliśmy się pisać pierwsze programy będące grami matematycznymi, które mają możliwość bezprzewodowej komunikacji z różnymi urządzeniami – tutaj mBotami. W ten sposób połączyliśmy matematykę z informatyką. Było to dla nas wszystkich duże wyzwanie, ale też i świetna zabawa, bo za każdym razem nie mogliśmy doczekać się kolejnego spotkania.
Pandemia niestety na jakiś czas rozdzieliła uczniów od siebie i od robotów. Ale… nic nie szkodzi – to właśnie w tym czasie, podczas spotkań online na kanale (Teams) ROBOTYKA młodzi programiści napisali w mBlocku najwięcej matematycznych gier. Pomimo znacznych odległości między nami na spotkaniach tych nie brakowało „przygód” . Po upragnionym powrocie do zajęć stacjonarnych modyfikowaliśmy i doskonaliliśmy uczniowskie programy. Sprawdzaliśmy jak reagują na nie roboty, które w tym przypadku pełnią funkcję sędziów, wykonując odpowiednie (również zaprogramowane przez uczniów) ruchy. Roboty swoim „zachowaniem” dają znać, czy zadanie zostało rozwiązane poprawnie, czy błędnie. Robota z kolei „informuje” o tym komputer, który za pośrednictwem bluetooth wysyła do niego sygnał po wpisaniu przez ucznia odpowiedzi do gry.
Finałowe, otwarte dla wszystkich spotkanie, które prowadziły #SuperKoderki - Dagmara, Kinga i Ania S. było pełne emocji, radości i „grywalizacji”. Uczniowie podzieleni na 5 grup rywalizowali na ilość poprawnie rozwiązanych zadań, a o tym automatycznie informowały nas roboty. Na koniec możemy stwierdzić, że WSZYSCY WYGRALIŚMY biorąc udział w tym ambitnym projekcie! To była prawdziwa edukacyjna przygoda i przy okazji duuuuuużo się nauczyliśmy Serdecznie wszystkim robo-matematykom GRATULUJĘ i DZIĘKUJĘ za to, że mogłam przeżyć tą przygodę z Wami. Przed nami kolejne wyzwania … - egzamin ósmoklasisty !!!
Opiekun projektu: Sylwia Lala