W klasach I-IV w okresie od 23 kwietnia do 29 maja 2024 r. realizowany był program „CZYTAMY rodzinne historie”. Głównymi jego celami były:
1. Popularyzacja treści edukacyjnych zgodnych z podstawą programową dla szkół podstawowych - klas nauczania początkowego.
2. Wszechstronny rozwój osobowy ucznia przez pogłębianie wiedzy z zakresu najbliższej historii oraz zaspokajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej.
Podczas rozmów w trakcie pierwszych zajęć okazało się, że są wśród nas uczniowie, którzy urodzili się w stolicy Polski – Warszawie, w stolicy Wielkopolski – Poznaniu, a nawet za granicami naszego kraju – w Anglii. Dowiedzieliśmy się, kto ile ma babć i dziadków i ilu rodziców chodziło do naszej szkoły. Po rozmowach dotyczących korzeni rodzinnych został odczytany pierwszy rozdział książki „Wnuczka antykwariusza”. Uczniowie poznali dziewczynkę Gabrysię i jej dziadka Witka. W czasie wizyty w Wilczej Woli dzieci dowiedziały się, co można kupić w antykwariacie. Rozmawiały o tym, dlaczego Gabrysia musiała wyjechać do dziadka oraz
o emocjach, jakie jej towarzyszyły. Po rozmowach uczniowie kl. III mieli również okazję napić się herbaty z zastawy porcelanowej babci Pani Eweliny. Na zajęciach plastycznych i informatycznych, po przeprowadzonych wywiadach z rodzicami, dzieci wykonały drzewa genealogiczne swojej rodziny.
W czasie drugich zajęć uczniowie odbyli podróż do przeszłości. Utrwalili sobie, co można kupić w antykwariacie oraz kim jest kolekcjoner. Na lekcji dowiedzieliśmy się także, że wśród uczniów mamy wielu kolekcjonerów minerałów. Przede wszystkim jednak, po wysłuchaniu drugiego rozdziału historii o Gabrysi, uczniowie trafnie argumentowali, jaką wartość mają pamiątki rodzinne. Zauważyli również, że stare przedmioty mogą przypominać niesamowite historie. Następnie dzieci wykonały własne kapsuły czasu, do których włożyły wartościowe dla nich rzeczy. Każdy z uczniów mógł swoją kapsułę zakopać w miejscu zamieszkania, by wrócić do niej po latach.
Na kolejnych zajęciach Gabrysia poznała nowego kolegę – Marcela. W jego towarzystwie wysłuchała kolejnej historii dziadka o starym telefonie i dwóch wesołych chłopcach: Stasiu i Piotrku. Dzieci w opowiadaniu poznały także nauczycielkę matematyki – Panią Ewelinę Słowik. Ta lekcja przypomniała uczniom, że nie powinno się oceniać ludzi po wyglądzie ani książki po okładce. Poza tym, dzieci zwróciły uwagę, że słowa mogą mieć podwójne znaczenie, dlatego tak ważna jest znajomość języka, którą rozwijamy m.in. czytając książki.
Równie wartościowe okazało się kolejne spotkanie uczniów z Gabrysią. Dziewczynka dostała niezwykły prezent – list od swojej mamy. Najciekawsze jednak było to, że mama Gabrysi napisała list, kiedy sama miała 11 lat i nie wiedziała jeszcze, kim okaże się adresat. Lekcja dotyczyła przede wszystkim przyjaźni, ale również obaw i emocji, jakie niesie ze sobą pojawienie się nowego członka rodziny. Uczniowie chętnie wymienili się uwagami na temat relacji między rodzeństwem oraz radami, jak być dobrym przyjacielem.
Ostatnie spotkanie z Gabrysią dotyczyło momentu, gdy na świat przyszła jej siostra Kasia. Tym razem historia opowiedziana przez dziadka dotyczyła prapraprababci Weroniki. Uczniowie przekonali się, że upór czasem przynosi szkody – gdy jest się upartym jak osioł, a czasem może nam pomóc, np. w realizacji marzeń. Ponadto rozmowy dotyczyły mocnych stron, które należy wykorzystać przy realizacji zamierzonych celów.
29 maja 2024 r. nastąpiło podsumowanie projektu. Uczniowie trafnie rozwiązali quiz z atrybutami dotyczącymi tytułów, opowiedzieli o swoich marzeniach i o tym, co umieścili w kapsułach czasu. Odbyli również wirtualne spotkanie z Gabrysią . Ponadto, w ramach kampanii „Mała książka – wielki człowiek”, pierwszaki otrzymały z Instytutu Książki opowiadania o Gabrysi – książkę Wnuczka antykwariusza. Wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe zakładki do książek ze zdjęciami z zajęć oraz słodki upominek.
Przygoda Gabrysi wniosła wiele pozytywnych emocji oraz rozwiała wiele wątpliwości występujących nieraz w trudnych sytuacjach rodzinnych. Pierwszaki obiecały, że doczytają pozostałe rozdziały o Gabrysi.
Dziękuję wychowawcom za włączenie się w działania programowe oraz uczniom, którzy przygotowywali zajęcia:
1. Karolina Bździel, Karolina Mazur – Jak posadzić moją rodzinę na drzewie?
2. Szymon Hellak, Fabian Kapuściński – Jakie tajemnice skrywa kapsuła czasu?
3. Wojciech Drózd, Stanisław Szczepaniak – Kiedy się zmienia punkt widzenia?
4. Emilia Ptaszyńska, Julia Sauermann – Jak Mały Książę na dalekiej planecie…
5. Oliwia Sauermann, Nadia Mąkowska – Co się znajduje w galerii twoich marzeń?
Ewelina Dużalska
Projekt zrealizowany w ramach działań promujących czytelnictwo zgodnie z Priorytetem 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0” #NPRCZ.