Jedzie pociąg z daleka...
Powiedz mi a zapomnę,
pokaż, a zapamiętam,
pozwól przeżyć, a zrozumiem.
Konfucjusz
W czasach, gdy wszyscy jesteśmy zabiegani, gdy zazwyczaj tłumaczymy się brakiem czasu - znalazły się osoby niezwiązane z naszą szkołą, bardzo życzliwe i o wielkich sercach, które z przyjemnością poświęciły swój czas dla uczniów naszej szkoły. Osoby, które z uśmiechem i pasją podzieliły się swoją wiedzą i doświadczeniem…
Dnia 9 grudnia 2021 roku do naszej szkoły zawitali niecodzienni goście:
- Pani Iwona Helak – konduktorka PKP Intercity,
- Pani Anna Sikora – konduktorka PKP Intercity,
- Pani Anna Giś – kierownik pociągu Koleje Wielkopolskie,
- Pan Adrian Stankiewicz – maszynista PKP POLREGIO.
W związku z wizytą tych osób w klasach I-III odbyła się niecodzienna lekcja…
Zaczęło się od tego, że sala lekcyjna klasy III zamieniła się w pociąg z trzema wagonami.
I tak, jak to w życiu bywa, by odbyć podróż pociągiem należy posiadać ważny bilet. Również, na te zajęcia był on wymagany. Każdy uczestnik zajęć wcześniej otrzymał taki jednorazowy, imienny bilet, na którym był wskazany numer wagonu i miejsce do siedzenia. Dzieci doskonale poradziły sobie z tym zadaniem i bardzo szybko odnalazły swoje krzesełko. Gdy już wszyscy pasażerowie usiedli, pani Iwona dała sygnał do odjazdu pociągu. Następnie pan Adrian uruchomił na tablicy interaktywnej lokomotywę i przy dźwiękach jadącego pociągu rozpoczęła się podróż. Pani Ania przywitała uczestników komunikatem: Witamy pasażerów pociągu na trasie SP Drawski Młyn klasy I-III do stacji Kraina Wiedzy o zawodach. Życzymy Państwu miłej podróży”. Wówczas rozpoczęło się sprawdzanie i kasowanie biletów. Po ich sprawdzeniu Pani Ania zapowiedziała dojazd do celu podróży. Gdy pociąg się zatrzymał - rozpoczął się Quiz zawodoznawczy.
Dzieci zostały podzielone na 3 drużyny według wagonów. Każda drużyna miała wyznaczonego kapitana i sekretarza. Uczestnicy na podstawie dotychczas wykonywanych czynności naszych gości, mieli za zadanie odgadnąć jaki zawód wykonują poszczególne osoby. Emocji nie brakowało. Nasi podopieczni wykazali się umiejętnością współpracy w grupie, spostrzegawczością, kreatywnością przy rozwiązywaniu rebusu, a także orientacją na polecenia, gdyż punkty za prawidłową odpowiedź przyczepiały do tablicy osoby wywoływane według zajętego miejsca. Gdy lokomotywa na tablicy miała już wszystkie wagoniki, nasi goście rozpoczęli autoprezentację.
Pani Iwona podziękowała za zaproszenie na zajęcia oraz zwróciła uwagę na bardzo ważny element – pochwaliła uczniów za przygotowanie się do zajęć z uwagi na fakt posiadania przez wszystkich pasażerów maseczek, co obecnie stanowi podstawowy wymóg bezpieczeństwa w czasie podróży w stanie pandemii. Następnie zaprezentowała na mapie Polski trasy podróży, które na co dzień pokonują nasi goście. W czasie, w którym dzieci mogły samodzielnie kasować bilety znakownikiem, zamawiać je na terminalu mobilnym do sprzedaży i kontroli biletów oraz drukować na przenośnej drukarce z pomocą Pani Ani, pozostali goście opowiadali o swojej pracy. Nasi mali pasażerowie mieli okazję dowiedzieć się w jaki sposób zaczynają pracę konduktorzy, kierownicy pociągu i maszyniści oraz jakie czynności wykonują przed odjazdem pociągu i czym się zajmują w czasie samej podróży. Nasi goście podkreślili istotę bezpiecznego zachowania w trakcie podróży, przestrzegania zasad reżimu sanitarnego związanego z COVID-19Zaklepany. Omówili zasady podróży przez osoby niepełnosprawne i „pasażerów na gapę”. Przypomnieli dzieciom zasady zachowania się przy przejeździe kolejowym strzeżonym i niestrzeżonym i udzielili jeszcze wielu innych, cennych informacji.
Pan Adrian dodatkowo pokazał dzieciom wnętrze kabiny maszynisty, korzystając z fragmentu filmiku „Sto procent sukcesu”, w którym występował jego były instruktor jazdy. Wyjaśnił do czego służą poszczególne przyciski i dźwignie, pokazał gdzie znajduje się widok z kamer oraz zaprezentował sygnał Rp-1.
Pytań było bardzo dużo. Zadawali je zarówno nasi goście jak i uczniowie. Dzieci wykazały się dużą kreatywnością udzielając odpowiedzi na wiele pytań.
Co to jest semafor?
Co to jest i czemu służy tempomat?
Co to jest stymulator?
Czy w pociągu jest kierownica?
Nie obyło się również bez zabawy przy piosence.
Nasi pasażerowie najpierw powoli jak żółw ociężale……, a potem coraz szybciej i prędzej…. bawili się do muzycznej wersji wiersza Juliana Tuwima „Lokomotywa”.
Czas podróży powoli dobiegał końca. Nasi goście zaskoczyli uczniów symbolicznymi podarunkami. Zajęcia zakończyły się gromkimi brawami i bardzo, bardzo głośnym DZIĘKUJEMY!!!!O ile na początku zajęć na twarzach dzieci malowała się niepewność, to tuż po ich rozpoczęciu aż do samego końca - uśmiechy nie schodziły im z twarzy.
Po krótkiej przerwie na kawę, nasi goście udali się na spotkanie z naszymi przyszłymi absolwentami. W klasie VIII rozmowy zeszły na inny „tor”Mrugnięcie.
Również tutaj w miłej i sympatycznej atmosferze Pani Ania, Iwona, Ania i Pan Adrian opowiadali o tajnikach swojego zawodu, z uwzględnieniem informacji dostosowanych do potrzeb uczniów kl. VIII. Porównali obecne zatrudnienie do ich wcześniej pracy. Rozmowa nabrała tempa i biegła torem: rekrutacja, kwalifikacje, kompetencje, wynagrodzenia, czas i warunki pracy, predyspozycje zdrowotne, przeciwskazania do wykonywania pracy…
Reprezentanci zawodów zwrócili uwagę na przydatność wiedzy w pracy z przedmiotów szkolnych takich jak matematyka i języki obce. Podkreślili jak ważne są tutaj kompetencje miękkie – umiejętność radzenia sobie ze stresem, punktualność, szybki refleks, umiejętność pełnego skoncentrowania się na pracy, umiejętność szybkiego podejmowania trafnych decyzji, podzielność uwagi, odporność emocjonalna, kontakt z ludźmi. Opowiedzieli o wsparciu ze strony pracodawcy umożliwiającym realizowanie się na ścieżce awansu zawodowego. Podali przykładowe stanowiska na szczeblach kariery zawodowej – od konduktora do instruktora.
Wskazali przykłady sytuacji na etapie rekrutacji, które dyskwalifikują przyjęcie kandydata, np. w zawodzie maszynisty badanie narkotestem. Opowiadali o plusach i minusach swojej pracy. Uczniowie obejrzeli film o pracy maszynisty „Sto procent sukcesu” oraz zadawali pytania. Nasi goście poruszyli również temat wypadków, które zdarzają się przy udziale pieszych i pociągu - w szczególności poruszania się młodych osób używających smartfony.
Lekcja ta, oprócz informacji zawodoznawczych, pokazała uczniom klasy VIII, że są ludzie którzy wykonują swoją pracę z pasją i zaangażowaniem, mimo iż praca do najłatwiejszych nie należy, a droga do spełnienia zawodowego nie zawsze jest taka prosta. Ważne jest by z każdego doświadczenia zarówno zawodowego jak i prywatnego wyciągnąć właściwe wnioski.
Uczniowie klasy VIII również otrzymali upominki.
Chciałabym tutaj z całego serca podziękować Pani Ani, Pani Iwonie, Pani Ani i Panu Adrianowi, którzy bez chwili wahania przyjęli zaproszenie na zajęcia – rezerwując na ten dzień swój prywatny czas w ramach urlopu, zamiany w grafiku, opuszczenia dnia szkolenia, a także przyjazdu zaraz po służbie nocnej. Ich zaangażowanie oraz profesjonalne przygotowanie do zajęć wywarły bardzo pozytywne wrażenie zarówno na dzieciach jak i nauczycielach. Ich życzliwość i uśmiechy przez całe zajęcia sprawiły, że z zainteresowaniem wszyscy w nich uczestniczyliśmy. Był to czas, który pozwolił uczniom przeżyć i zrozumieć pracę konduktorów, kierowników pociągu oraz maszynistów.
Uczniom także składam serdeczne podziękowanie za zaangażowanie i aktywność na zajęciach.
Ponadto, chciałabym złożyć serdeczne podziękowania Panu Markowi Palczewskiemu – Naczelnikowi Działu Ekonomicznego, który nie zdołał do nas dojechać, ale w imieniu firmy PKP POLREGIO przekazał dla wszystkich uczniów naszej szkoły upominki firmowe.
Już na sam koniec, życzę naszym gościom dalszego zadowolenia zawodowego oraz osiągania kolejnych szczebli w karierze, natomiast ósmoklasistom trafnych wyborów zawodowych i spełnienia zawodowego. Mam nadzieję, że za parę lat to Was zaproszę na lekcję doradztwa zawodowego i z równie wielką pasją opowiecie o Waszej pracy uczniom w naszej szkole.
Ewelina Dużalska
Doradca zawodowy